Jak nakupuje Generace Z: podívejte se na potřeby nejvlivnější spotřebitelské skupiny
Generace Z – ti, kteří se narodili mezi lety 1997 a 2012 – jsou již nyní silnou spotřebitelskou skupinou a v nadcházejících letech jejich význam ještě vzroste. Co by tedy měli maloobchodníci vědět o preferencích, výdajových návycích, hodnotách, prioritách, způsobu a...
Coca-Cola fandí hokeji a na prodejních plochách je naprosto nepřehlédnutelná!
Coca-Cola je nápojovým partnerem českého hokeje, podporuje také ženský lední hokej i parahokej, ale především má nabitý marketingový kalendář s blížícím se Mistrovstvím světa. Šampionát letos v květnu proběhne v Praze a Ostravě, a tak bude výbornou příležitostí pro...
Jako v baru! DAGO vsadilo v shop-in-shopu pro tonik Kinley na kreativitu
Kreativita zpracování vystavení je přímo úměrná odvážnosti zadavatele. A u Coca-Cola HBC toto pravidlo rozhodně platí a funguje. Důkazem toho může být nový shop-in-shop pro jeden z vlajkových nealkoholických produktů, a tím je tonik Kinley. DAGO pracovalo s poselstvím...
Orkla Foods Česko a Slovensko a DAGO představují kreativní shop in shopy pro „zlaté dědictví“ – tradiční paštiku Májka
Hamé je hlavním partnerem českého biatlonu již od r. 2013, který je nejsledovanějším zimním lyžařským sportem v České republice. V souvislosti s blížícím se Mistrovstvím světa v biatlonu, které bude hostit Nové Město na Moravě v první půlce února, se značka rozhodla...
Predikce a trendy pro retail trh v roce 2024
Předpovědi pro retailový trh pro tento rok, publikované globální asociaci Shop! Je to sice platné pro USA, nicméně inspirativní i pro nás. US retail je o pár kroků před námi a zde se promítající trendy se často následně objeví také v Evropě a na českém trhu. Podpora...
Christmas recap: Čím jsme oživili vánoční období v obchodech
Letošní vánoční rekapitulace bude o nápojích, které Češi milují. Všechny značky jsme v nejrůznějších obchodech podpořili nevšedními a výraznými vystaveními. Prohlédněte si je… Tradiční „santovská“ Coca Cola Vánoce jsou tady, Vánoce jsou tady. To si nejspíš většina...
Zasněžené Vánoce s plzeňským pivem? Ideální kombinace
Nevšední zážitek během nákupu častokrát nezažijete. Vánoční vystavení pro Plzeňský Prazdroj to však dokázalo díky unikátnímu spojení tradice piva Pilsner Urquell a neobvyklé technologie. K vidění je v obchodech u nás i na Slovensku. Vytvořit vánoční POS médium pro...
Z POPAI Awards 2023 si odnášíme osm ocenění včetně jednoho zlata!
Letošní POPAI Awards nám vykouzlily mnoho úsměvů! I přes špičkovou a vyrovnanou konkurenci jsme proměnili nominace hned několikrát. Největší radost nám samozřejmě udělalo 1. místo v kategorii Světelná komunikace, kde jsme zazářili s prémiovým endcupem pro Radegast....
Originální POS média pro nealko segment od Kofoly poutají děti i dospělé
Od poloviny září se nakupující mohli na prodejních plochách řetězců Albert a Globus setkat s novými POS médii, které jsme pro ně připravili ve spolupráci se společností Kofola. V hypermarketech Globus si v rámci kombinovaného shop in shopu minerálních vod získává...
Nakoukněte pod pokličku DAGO zákulisí a pobavte se s námi
Jsme pracovně vytížení a připravujeme jedno vystavení za druhým. Kvalitně odvedená práce je pro nás prioritou, za stejně důležité ale považujeme vztahy mezi kolegy a příjemnou atmosféru. Jsme pro každou legraci a mezi povinnostmi se stíháme i dobře pobavit a dodat si...
Vyvolejte v zákaznících emoce přímo v místě prodeje, vyplatí se to (1. část)
![foto_vyvolejte-v-zakaznic79](https://www.dago.cz/wp-content/uploads/2018/09/foto_vyvolejte-v-zakaznic79-1.jpg)
Toto zjištění prakticky pro zadavatele znamená přechod od vnímání zákazníka jako primárně racionálně uvažující a rozhodující se bytosti, k bytosti ovlivnitelné atmosférou a plynoucím zážitkem, která kromě logických argumentů kupuje pocit a touhu po ztotožnění se. K tvorbě atmosféry v rámci moderní disciplíny zvané „mood management“ využíváme mimo jiné i marketingovou komunikaci v místě prodeje na 3 základních úrovních – od solitérních prvků stimulujících naladění na konkrétní produkty a značky přes pojetí celých sortimentních kategorií až po komplexní „in-store design“.
Zvyky a emoce
Nakupování je řízeno především zvykem. Emoční stimuly jsou pak jedním z nástrojů jejich narušování a přetváření. Zároveň jsou jimi ovlivňovány hlavně impulzní nákupy. Zákazníci jsou zvyklí se při nakupování nějak orientovat, nějak se pohybovat, něco kupovat a od prodejního prostředí včetně komunikace v místě prodeje něco očekávat. Podléhají svým habitualizacím, neboli zvykům (tj. chování v typických situacích typickým způsobem), které popisují třeba sociálních konstruktivisté Berger a Luckmann. Díky tomu unikají nejistotám, ke kterým dochází, pokud musejí definovat každou situaci znovu a znovu, a upravovat vždy nově své chování. S tím souvisí naše nevole například v případech prostorových „remodelingů“ prodejen, ve kterých jsme již zvyklí nakupovat.
Jednou ze základních funkcí in-store komunikace by pak mělo být zvykové jednání využít, narušit nebo přetvářet. Nákupní prostředí i jednotlivá P.O.P. média působí na nakupující zákazníky jako specifické instituce se specifickými rolemi a ovlivňují, jaký produkt nebo značku zákazník vloží do svého košíku spontánně, nebo oproti původnímu plánu.
Obecná marketingová komunikace pracuje s vyvoláváním emocí pozitivních i negativních. Do míst prodeje se ale důrazně doporučuje pracovat až na specifické výjimky s emocemi pozitivními. Nákupní proces, kdy se zákazník nachází na „cizím“ místě, je obklopený cizími lidmi, chce provést nákup rychle a navíc musí platit nesnadno vydělanými penězi, je sám o sobě dosti stresující. Podpořit stres dalšími přidanými stimuly proto není vhodné.
Vyrušit a zaujmout
Emocemi zabarvené sdělení, tzv. „emoční impulz“, dokáže zákazníky vyrušit a zaujmout v rámci jejich rutinního a zvykového jednání. Příkladem takovéhoto impulzu je stojan s opalovacími krémy, který vidíte níže. Značka L’Oréal pomocí stojanu dokázala v průběhu brzkého jara přinést do místa prodeje atmosféru prázdnin a dovolené. V období, kdy třeba ještě pokračuje zima, navodí vizuálním pojetím prodejního stojanu libý pocit pobytu v teple, na pláži nebo u bazénu a takto vyrušený a zaujatý zákazník impulzivně sáhne po produktu, aby se připravil na dovolenou koupí přípravku na opalování a alespoň v duchu se jí přiblížil, byť venku ještě může padat sníh. Takové P.O.P. materiály tedy stimulují libý pocit – pocit radosti.
![](http://i.imgur.com/f6By6Bu.jpg)
Abychom získali kompletní přehled, je třeba zmínit, že vedle emočních impulzů se využívají také impulzy funkční. Ty souvisejí zejména s uspokojením a připomínáním konkrétních funkčních potřeb zákazníků a hodí se spíše pro komunikaci praktických kategorií zboží, se kterými emocionální situace nesouvisí na prvním místě, resp. hlavní motivaci k jejich koupi vyvoláme komunikací nějakých technicko-praktických vlastností nebo výhod. Například u akumulátorů můžeme komunikovat větší výdrž, u potravin zdravé složky, u ústní vody abstraktně symbolizovat její výhody atp.
![](http://i.imgur.com/ogWHMkt.jpg)
Emoce v hlavní roli
Teorie zvaná ESP (emotional selling proposition) říká, že zákazníci hledají silnou zkušenost, aby uspokojili své potřeby a především sebe samotné. Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, je ukazovat pozitivní emoce jiných bytostí v relevantních situacích. Pokud v místě prodeje podporujeme bezproblémové, milé a funkční prostředí, stimulujeme lidskou mysl směrem k pozitivní náladě. Právě z těchto důvodů profesionálové v reklamní branži tak rádi vzbuzují naše emoce pomocí obrazů spokojených lidí, dětí a zvířat. Vyvolávají tím příjemné pocity, jejichž vznik se dá vysvětlit například s pomocí Teorie zrcadlových neuronů Giacoma Rizzolattiho.
Fungování emocí je možné rozdělit do tří úrovní. První je atmosféra, druhou emoční stimul a třetí samotná vyvolaná emoce (často v teoriích nákupního rozhodování označovaná pojmem „naladění“ z anglického termínu mood). Proces mezi těmito třemi úrovněmi je následující: emoční stimuly (vizuály, krásný stojan, atraktivní prostředí) vytvářejí atmosféru, která v zákazníkovi vyvolá určité emoční naladění, jež vytváří podmínky ke koupi konkrétních produktů.
![](http://i.imgur.com/bwOaIXe.jpg)
Celý proces může spustit solitérní prvek podporující prodej konkrétního produktu, značky (viz například zmíněný P.O.P. stojan L’Oréal) nebo jej maloobchodník vytvoří v rámci celé sortimentní kategorie (v hypermarketu dekoruje sekci s víny atmosférizujícím motivem vinného sklepa), případně pracuje s atmosférou prodejny jako celku v rámci komplexního in-store designu.
![](http://i.imgur.com/ZnmWg2V.jpg)
OZVĚTE SE, POMŮŽEME I VÁM S PODPOROU PRODEJE A BUDOVÁNÍM ZNAČKY