Olivové oleje prodávejte přes ekologii a přírodu

„Strava, která je založena na velkém množství olivového oleje, přináší blahodárné účinky na lidský organismus.“ Je to již několik let, co tato věta obletěla celý svět a olivový olej zažil svůj boom. V obchodech se řešilo jen jedno – zda je olej panenský, za studena lisovaný a 100% přírodní.

Regál jako nejefektivnější POP médium a nástroj category managementu

Regálové systémy všichni známe. Dlouhá léta je můžeme vidět v každém maloobchodě. Slouží převážně jako nosič produktů. Čím více polic, tím lépe. Každý má jinou barvu, velikost, celkové rozměry. Některé si pořídil přímo maloobchodník a některé dodal dodavatel zdarma. Za historii podnikání každého obchodu vznikla směs regálových systémů, v nichž je mírný nepořádek.

Důležitou roli sehrají pohyb, světlo a zvuk

Vývoj POP je velmi úzce spjat s obalovým trhem. Jakýkoliv obal produktu představuje de facto základní klíč k tvorbě POSM, od kterého se odvíjí finální grafický design, výběr materiálu pro produkční část a následná implementace v místě prodej.

Případová studie: Jak na chaotickou správu POS realizací?

Na výrobě a instalaci POS materiálů se podílí celá řada subjektů. Vstupuje do ní mnoho osob na straně výrobce, klienta a prodejce. Čím je projekt rozsáhlejší, tím vzrůstá pravděpodobnost, že se realizace neodehraje zcela hladce. Jak tedy zajistit, aby byla správa každého projektu efektivnější a přehlednější?

Retail po koroně? Čekejme posilování on-linu a silné Vánoce

Bezpečnostní opatření, která měla zabránit dalšímu šíření koronaviru, se začínají pomalu uvolňovat. Zdá se, že se život pomalu navrací do normálu. Už teď je ale jasné, že ekonomické následky krize, kterou jsme si v uplynulých týdnech prošli, budou dlouhodobé a projeví se ve většině odvětví. Jak se covid-19 podepíše na budoucnosti retailového prostředí?

Dodavatel nebo strategický partner – kdo přinese větší hodnotu?

Česká a Slovenská republika je v segmentu POS marketingu neuvěřitelná. Chrlíme obrovské množství nosičů, vytváříme řadu promočních aktivit a máme spoustu prodejen, kde lidé nakupují a firmy jako my pomáhají prodávat. Roste ale také prodejní efekt? Měli bychom se vždy zaměřovat pouze na výnos z prodejů, nebo máme budovat značku? Jak si na tom stojíme ve srovnání se zahraničím?

BLOG: 10 taktik ke stimulaci impulzívních nákupů

V době, kdy lidé čím dál více nakupují na internetu, nabývají impulzívní nákupy v kamenných obchodech na důležitosti. Jsou podněcovány především správně zvolenými produkty, jejich umístěním, anebo získáním pozornosti nakupujících. V těchto 10 tipech se můžete seznámit s možnostmi, jak zvýšit jejich frekvenci i hodnotu.

Případová studie Birell: Jak se půlí bicykl?

Zadání od klienta znělo jednoduše: vytvořit permanentní regálové čelo pro nealkoholické osvěžení Birell. Mělo rezonovat hlavními prvky výrobku – důrazem na lidi, pobytem v přírodě, pobavením s přáteli a dobrou letní pohodou. Vytvořili jsme proto několik různých návrhů, které se postupně vyvíjely, až jsme nakonec… rozpůlili jízdní kolo. Co nás k tomu přivedlo?

Dialog s prodejnou je základ aneb problémy in-store komunikace

Efekt in-store komunikace rapidně snižuje nesprávné umístění P.O.P. médií v rámci prodejny. Často o něm rozhodují detaily, které by vás ani nenapadlo řešit.

Značky vynakládají až 33 % svého rozpočtu na in-store marketingovou komunikaci a toto procento se rok od roku zvyšuje. Spolu s tím pak samozřejmě roste i náročnost implementace a nároky na maloobchodní řetězce, kde tyto materiály bývají umístěny nejčastěji. Výsledný efekt P.O.P. materiálů je tedy podmíněn nejen samotnou kvalitou návrhu a realizace, ale i úrovní spolupráce mezi dodavatelem a maloobchodníkem.

I dnes se přitom stává, že vyrobená P.O.P. média nakonec zůstanou na skladě, nebo jsou nevhodně umístěna v rámci prodejen. Jak se těmto problémům bránit a o čem je potřeba v případě využívání P.O.P. uvažovat?

Když se oddělení prodeje nedomluví s marketingem…

Základem všeho je komunikace. Protože se na in-store propagaci podílí velké množství subjektů (zadavatelem počínaje a zástupci řetězců konče), je potřeba mít dopředu naplánovaný každý krok. Vědět přesně, jaké možnosti skýtá daný prostor a také čeho chceme dosáhnout. Občas se bohužel stává, že komunikační problémy začnou už uvnitř firmy, která kampaň realizuje. Prodej se nedomluví s marketingem, který vyvine třeba kvalitní, ale do prodejen se nehodící P.O.P. materiál. A přestože jsou pravidla umísťování v prodejnách pevně dána, může výsledek přijít buď zcela nazmar, nebo je využit v nevhodném prostředí a kontextu. I proto občas v obchodech vidíme P.O.P. stojany nebo palety s dámskými hygienickými potřebami uprostřed oddělení domácích potřeb.

Jé, nový regál! Ale kam s ním?

Komunikační nedopatření s podobným výsledkem se může stát i jinou cestou: přestože je proces výroby a vzniku P.O.P. často personifikován pro konkrétní maloobchodní řetězce, hrozí nebezpečí, že se reklamní stojany navrhnou, vyvinou, vyrobí a po přivezení do obchodu o jejich umístění nikdo není informován. Reklamní stojan se pak složí do skladu nebo na nevhodné místo, kde neplní základní shoppercentrické požadavky: být dobře vidět, upoutat pozornost, přilákat zákazníka, konvertovat ho na kupujícího. V ještě horším případě ho postaví vedle akční nabídky konkurenční firmy a P.O.P. médium pak působí méně efektivně.

Pozor na „černé kampaně“

Dalším problémem dneška jsou tzv. černé kampaně, které dokládají tuhý boj dodavatelů v rámci maloobchodu. Nejde pouze o umísťování P.O.P. médií, ale také o druhotné vystavení produktů. V rámci tzv. černých kampaní se někdy P.O.P. média vystavují zcela nekontrolovaně a nezávisle na centrálním systému maloobchodníka. Na instalaci P.O.P. médií se v těchto případech domluví pouze konkrétní obchodní zástupce přímo s vedoucím prodejny a celá kampaň není centrálně řízena – naopak, vyhrává ten, kdo má lepší vztahy v konkrétní prodejně. Na tuto situaci si stěžují jak zadavatelé, tak i zástupci retailu. Častým jevem bývá i situace, kdy obchodní zástupce konkurence odstraní cizí promo materiály z prodejní plochy, nebo je přemístí na méně atraktivní či zcela nevhodná místa. Je zřejmé, že cílené plánování a vzájemná komunikace všech zúčastněných stran je více než potřebná.

Dalším předpokladem úspěchu každé in-store komunikační kampaně není jenom provedení komunikačních médií, jako jsou správná grafika, technická vhodnost, rozměr a respektování zásad EIEP modelu (exponovat, vyrušit, zaujmout a konvertovat zákazníka), ale především jejich vhodné umístění v rámci prodejny a načasování, kdy P.O.P. doplňuje celkový komunikační mix.

Doplňovat vhodně a včas: ani málo, ani moc

V těchto dvou aspektech je skryt zásadní potenciál výkonu P.O.P. kampaní. I když už je toto vše splněno, může ještě dojít k chybám, které rapidně snižují efektivitu P.O.P. instalací: průzkumy dokazují, že P.O.P. média, která jsou málo nebo naopak příliš doplněná zbožím, prodávají hůře než ta, u nichž je patrné, že si z nich zákazníci zboží kupují, a přesto nepůsobí vyprodaně nebo naopak že o zboží nemá nikdo zájem. V této souvislosti je třeba klást důraz na správné doplňování zboží do P.O.P. médií.

Ačkoli by se obor in-store komunikace a výroby P.O.P. médií mohl zdát jednoduchým a založeným především na respektování estetických pravidel, výsledný efekt jakékoli komunikace v místě prodeje je závislý na mnoha proměnných, z nichž ne všechny jsou patrné na první pohled.  Ať už se jedná o vlastnosti, jež může ovlivnit výrobce, resp. zadavatel (jako je respektování výše zmíněného EIEP modelu, rozhodovacích stromů zákazníka (CDT), správná grafika, rozměr, materiál), tak i faktory, které lze ovlivnit pouze v rámci prodejny: umístění, optimální doplnění P.O.P. média produkty a správný čas samotné aplikace v prodejně.

Martin Vorel

DAGO, s.r.o.

Reagujte na: martin.vorel@dago.cz

Pin It on Pinterest

Share This