Vánoční zpestření z Pinterestu
Jak si někteří designéři představují vánoční POS materiály.
Tyto a mnoho dalších realizací naleznete jako vždy na
23. listopadu proběhlo vyhlášení POPAI Awards o nejlepší reklamní prostředky v oblasti in-store komunikace za rok 2017. Z večera jsme si odnesli ocenění za šest projektů. Nejvíce úspěšná byla práce pro Jägermeister, která k… Pro značku bylinného likéru Jägermeister jsme vytvořili netradiční a atraktivní vystavení s „origami“ jelenem. Je určeno pro podzimní akci českých prodejen řetězce Globus a slovenské Metro. Realizace a návrhy, které nás zaujaly a mohly by se líbit i vám. Tyto a mnoho dalších realizací naleznete jako vždy na
Na světě nejsme sami. Pomáhat je lidské a přirozené, zvlášť těm, kteří si sami pomoci nemohou. Rozhodli jsme se proto letos přispět částkou 250 000 Kč na několik projektů, které mají podle nás velký smysl a skutečně mohou p… Značka zvířecích krmiv Purina společnosti Nestlé letos na začátku srpna slavila den koček. V Globusu jsme spolu s Nestlé připravili originální hravé vystavení lákající na dlouhodobou slevovou akci. Značka krmiv pro domácí… Cukrovinky jsou stálicí v nákupních košících, jejich producenti ale v posledních letech stojí před důležitou výzvou: jak zajistit této kategorii dlouhodobý a především zdravý růst? V posledních letech jejich prodeje stoupaj… V kategorii Nápoje prestižní evropské soutěže POPAI Awards Paris jsme si za realizaci paletového ostrova pro značku Rajec přivezli společně s naším klientem Kofolou zlatou medaili. Naše tři další projekty byly oceněny bronz… Letošní cesta za inspirací v německém Düsseldorfu ukázala možnosti, jak se mohou prodejny stát příjemnou součástí volného času zákazníka. V rámci návštěvy veletrhu Euroshop v Düsseldorfu jsme si nenechali ujít naši tradiční… Příklady zajímavých a působivých realizací, které pomáhají budovat atmosféru v místě prodeje.
POPAI AWARDS: 10 ocenění
Origami jelen od Jägermeistera láká na podzimní atmosféru
Společně se společností Remy Coin…
Letní zajímavosti z Pinterestu
Podporujeme děti i seniory
Purina od Nestlé oslavila se zákazníky Globusu den koček
Redesign sekce cukrovinek pro Nestlé: využití reflexe nákupního chování
Zlato s Kofolou na POPAI Awards Paris
Retail Safari v Düsseldorfu
Jaro přináší další výběr zajímavostí z Pinterestu
Tyto a mnoho dalších realizací naleznete jako vždy na « Nejnovější«...10...1415161718...»» Nejstarší
In-store v Šanghaji a Pekingu
Právě jsme se vrátili ze světa, kam jsme se vydali za dalším in-store dobrodružstvím s tradičním cílem inspirovat se a obhlédnout nové trendy v oboru P.O.P. komunikace. Tentokrát jsme zamířili do Číny. Nejprve na veletrh C-star, který stejně jako Euroshop organizuje Messe Düsseldorf. A zašli jsme také do reálných čínských obchodů. Naše zkušenosti byly zcela protichůdné.
Kam se poděl socializmus?
Čína nás mile překvapila. Svou kultivovaností, životní úrovní, dostatkem všeho zboží i pořádkem. V Šanghaji jsou dostupné všechny globální značky včetně těch retailových. Starbucks a McDonald vidíte na každém rohu, chytré telefony zase téměř v každé ruce.
Reklama vás tu oslovuje na každém kroku, například prostřednictvím LCD monitorů. Ty jsou instalovány dokonce i na opěrkách ve starých taxících. Člověka napadá, co je vlastně na Číně socialistického. Budí totiž dojem totálně konzumní a kapitalismem nasáklé společnosti.
Část 1.: Číňané na největším asijském veletrhu Retail Solution „Shanghai C-star” zklamali nedostatkem inovace. Veletrh C-star vynikal pouze digitálními retail službami.
„Shanghai´s International Trade Fair for Solutions and Trends all about Retail” – tak zněl celý název veletru, který má být největším v Asii. Bylo zde 162 vystavovatelů z 23 zemí. Zhruba třetina z nich byly firmy ze světa, především z Evropy. Zbytek tvořili Číňané.
Ve srovnání s Euroshopem Düsseldorf nebo Globalshopem Las Vegas měla akce mnohem menší rozsah. Celá probíhala v jedné veliké hale. Čínské expozice měly navíc poměrně nevalnou úroveň. Utvrdili jsme se v dojmu, který jsme z Číňanů měli na Euroshopu nebo Globalshopu, kde z inovativního hlediska zaostávali v otázkách designu i technologií. Nedovedli vytvářet atmosféru a vyvolat dojem investované energie a kreativity.
Jediné, co nás zaujalo, byly digitální retail solution služby – CRM, řízení logistických procesů a podobně. Největší inovace v tradiční hardware oblasti byly jen hýbající se manekýny a světelné technologie.
O to více nás překvapila vysoká úroveň in-store komunikace v šanghajských obchodech, když jsme se je vydali navštívit. Co přesně jsme v nich viděli a jak se od Číny můžeme poučit, o tom se dočtete ve 2. části reportáže.
Část 2.: Jak se dělá in-store komunikace v Šanghaji a Pekingu. Co nás čínské Tesco naučí o maloobchodu?
Zatímco veletrh C- star nás spíše zklamal, úroveň P.O.P. komunikace i prodejní kultury v čínských obchodech byla překvapivě vysoká, zdá se že nezanedbatelně vyšší než u nás. Také globalizace a konzum jsou v rudé Číně v plném nasazení. Po stránce nabídky ani kvality jsme neviděli žádný deficit ve srovnání s Evropou. Podobné byly také ceny. Abychom viděli v praxi také čínskou in-store komunikaci, postupně jsme v Šanghaji a Pekingu navštívili prodejny Makro, Carrefour, Lotus, Tesco a několik místních obchodů tradičního trhu a o naše dojmy se s Vámi podělíme na řádcích níže.
1. Makro
Přehledné prostory. Doplněné zboží. Systematická exekuce P.O.P. médií. Usměvaví prodavači. Tím vším na nás Makro udělalo dobrý první dojem. Dobrý pocit způsobovalo i to, že mezi policemi i v uličkách bylo hodně místa. Sporadicky rozmístěná P.O.P. média díky tomu nikomu nepřekážela a vynikala už svou ojedinělostí.
Všudypřítomná navigace usnadňovala orientaci v sortimentu na maximum. Zamrzelo nás, že k nám tento trend stále nedorazil. Jako by si maloobchodníci navzdory výzkumům stále mysleli, že ztracený a dezorientovaný zákazník toho nakoupí více.
Zaujala nás také mechanika slev. Viděli jsme na prodejně pouze dvě. „Kup 3 kusy a dostaneš 5 % slevu” byla první z nich, kterou aplikovali téměř u každé kategorie. „Kup 1 a dostaneš 1 zdarma” se týkala vybraných balení pečiva, ovoce nebo zeleniny. Jiné akční ceny v prodejně Makra nekomunikovali.
Všude v šanghajském Makru bylo extrémně čisto. Dokonce nám u vchodu zaměstnanci pomohli dát mokré deštníky do sáčku, aby z nich v prodejně neodkapávala voda. Ochota prodavačů je skvělá. Bez problémů nás nechali fotit. Bylo jich navíc dost, aby byl stále někdo nablízku. A když jsem se pokladní zeptal, jak sehnat taxi, abychom se dostali do další prodejny, poslala čekající za námi do vedlejší fronty a objednala nám přes aplikaci na svém Samsungu odvoz do Carrefouru. Další způsob jak u nás Čína zabodovala a donutila nás přemýšlet o domácím trhu.
2. Carrefour
Viděli jsme zde hodně P.O.P. médií, ale na správných místech. Stojany stály téměř vždy na bocích regálových čel ve střídmých rozměrech, nebo tvořily společně s dekorovanými paletovými pozicemi uspořádané sestavy ostrovů, tam kde je na ně místo, jsou relevantní a nepřekáží. Celek působil vědomým a kultivovaným dojmem. Zákazníci vědí, kde mají P.O.P. očekávat. Média slouží atmosferizaci a dovedou vypíchnout zajímavou nabídku.
Carrefour skvěle využíval sloupy. Téměř každý sloužil k marketingové komunikaci nebo k akčnímu prodeji. Zboží v akcích bylo na začátku prodejny, později už zůstávaly hlavně nabídky „členských cen” v rámci věrnostního systému. V prodejně byla instalována sada televizních obrazovek k upoutání pozornosti zákazníka.
Všude byla plně relevantní parazitní vystavení v rámci všudypřítomného cross category prodeje. Potěšily nás opět pěkné, doplněné a systematicky rozmístěné sestavy paletových dekorací napříč prodejnou. V oddělení lahůdek mají Číňané vždy něco, co připomíná pouliční stánky na rychlé občerstvení, které dodávají do prostředí patřičnou atmosféru.
Také sekce ovoce a zeleniny působila spíše jako tržiště. Také díky krásně vyskládanému a na pohled kvalitnímu zboží i množství přítomných prodavačů, kteří pomáhají zákazníkům.
V oddělení cukrovinek aplikují koncept „pick and mix” spolu s trvalými P.O.P. prvky značek v rámci polic. Vytváří se tak atmosféru „sladkého světa cukrovinek“.
Celkově byla atmosféra taková, jaká má v prodejně být. Zaměstnanci se starají dobře o zboží i prostředí. Působí důvěryhodně. Zdá se, že v Číně jsou mnohem blíže kolébce in-store komunikace – USA, ale vše dělají po svém. Umění, pořádek, řád, ale i obchod mají Číňané zřejmě v genetickém kódu a zjevně čerpají z tradic ve vlastní kultůře.
3. Lotus
Lotus je místní luxusnější maloobchodník. Pojmenovali jsme ho pro sebe „taková lepší Billa”. I zde vidíme všudypřítomný cross merchandising, obří nabídku, a přitom přehlednost a pořádek. P.O.P. aplikací bylo v prodejně hodně, necítili jsme však přesycení jako mnohdy u nás. Ty permanentní i ty dočasné byly rozmístěné systematicky, vynikaly, inspirovaly a vyvolávaly příjemné pocity jak po stránce sortimentu, tak po stránce provedení i exekuce na ploše.
Zde jsme poznali, že LCD monitory ve všech řetězcích promítají stejnou smyčku televizních reklam, a připomínají tak zákazníkům, co znají z běžného vysílání. Znovu nás zaujaly sloupy. Jako by je Číňané stavěli schválně, aby je mohli využít jako P.O.P. média. Ani zde nás nepřehlcovaly akční ceny a jejich označení v regálech – viděli jsme jen mizivé množství akčních stopperů a wobblerů.
Co jsme koupili, to bylo dobré. Ať už šlo o ananas, hotové jídlo nebo oříšky. Zdá se, že Číňané lépe vybírají svůj sortiment a uvědomují si, že zákazník neodpouští. Asi je náročnější než ten český.
Opakovala se naše pozitivní zkušenost s prodavači. Když jsem fotil, hrnula se ke mně prodavačka a namísto očekávaných požadavků na smazání fotek nabídla že mne vyfotí s regály. Vždy chvíli pozorují, co děláte, a když zjistí, že vás zajímá prostředí jejich prodejny, jsou milí a vstřícní. Proč je u nás fotografování takový problém? Jde o pozůstatek stihomamu z dob minulých?
4. Tesco
Jako vždy jsme viděli stojany z boku čel. Zákazníci jsou na to zvyklí a stojan tak má jasnou institucionální roli. Navíc nepřekáží a nemate na nevhodných, nerelevantních místech.
V rámci sekcí se tradičně nacházely akční ostrůvky s potenciálem rozehrát emoční hru, dodat hodnotu a pocit rozmanité nabídky. Nepřekáží, naopak jsou pomocníkem pro pobavení a rychlé rozhodnutí o nákupu. Kde P.O.P. média čekáte, tam většinou jsou. A nesou jasné zprávy. Třeba tam, kde se prodává klimatizace, je P.O.P. médium evokující chlad.
Prodejna rozbíjela plochy regálů vitrínami a shop-in-shopy vybraných značek, které produktové sekce obohacovaly o emoce a atraktivitu. Při organizaci plochy prodejny zjevně pomáhaly také bezpečnostní pásky s označením požárních zón, které jsou nalepené na zemi a určují, kde nesmí být zboží ani marketingová komunikace.
Zaujaly nás také 3D prvky, které se často nacházely na paletách. Snadno dokázaly překvapit a zaujmout.
10 věcí, kterými se můžeme inspirovat v čínských prodejnách
- Stojany a palety jsou umístěny na unifikovaných místech, v systematických a úhledných sestavách v rámci produktových sekcí či hlavních uliček.
- Všudypřítomný cross category prodej formou plně relevantních závěsných, nebo podlahových parazitních vystavení
- Čínští maloobchodníci pravidelně využívají 3D prvky jako originální doplňky paletových vystavení.
- Prodávané produkty vytváří dojem vzájemné symbiózy. Nebojují spolu nevkusně a bezohledně o prodejní plochu – doplňují se navzájem.
- Rozšířená jsou permanentní POP média „sidekicks” – druhotná vystavení fixovaná z boků regálových čel.
- Číňané kreativně a prakticky využívají sloupy a podobné stavební prvky v prodejnách.
- Na P.O.P. často používají vizuály lidí, nebo zvířat. Šikovně tak vytváří emočí stimulace, vyruší, zaujmou.
- Obrazovky v prodejnách propojené do plošné cross market mediální sítě slouží jako unifikovaný prostor pro aktuální televizní spoty.
- Vše je přehledné, čisté, doplněné. P.O.P. média jsou tam, kde mají být. Nesou relevantní zprávy a nepřekáží.
- Personál je usměvavý, vstřícný a profesionální.