Ukaž mi, jak běháš… Hodnocení pro Marketing & Media
Jak nejlépe prodáte sportovní vybavení, oblečení a boty? No přece sportem. A to je důvod proč jsme jako inspiraci zvolili v našem hodnocení místa prodeje příklady prodejen, v nichž se lze hýbat.
Trh pod tlakem nedostatku surovin a rostoucích cen
Úspěšné POS materiály nejsou jen o excelentním nápadu a grafickém návrhu designéra. Tím to vše začíná, ale klíčovou roli hraje také samotná realizace a příprava.
Jak se daří promovat grilování – hodnocení pro Marketing & Media
Grilování je velice sezonní záležitostí, zpozornět už teď by proto měli všichni, kterých se týká.
Rozjitřit hezké vzpomínky – k tématu grilování pro Marketing & Media
Grilování je u nás stále větším trendem a koníčkem všech věkových kategorií. Bude to nejspíš tou atmosférou, kterou si každý hned vybaví, jakmile slyší toto slovo. Nejen, že cítíme pohodovou a přátelskou atmosféru, setkání s blízkými, slunečné počasí, ale také velmi dobré a kvalitní pochutiny s tím spojené. Mnoho lidí se dokonce těší na letní dny právě kvůli grilování. Z toho logicky plyne, že se do vybavení a delikates investuje stále více finančních prostředků a na trhu sílí konkurenční prostředí.
Hračky na několik způsobů – hodnocení pro Marketing & Media
Kam dosáhnou dospělí, děti mnohdy nevidí. Přitom ty o nákupu ve velké míře rozhodují.
Místo pro hru dětí i rodičů – k hračkám pro Marketing & Media
Segment hraček by se na první pohled pro marketing a POP komunikaci mohl zdát jako ideální, nejjednodušší. Není nic snazšího, než upoutat dětskou pozornost.
Čím vyniknout? Spojením materiálů a technologií
Produkční společnosti neustále přicházejí s technologickými novinkami a chtějí se blýsknout unikátními výstupy.
Hodnocení lékáren pro Marketing & Media
Zachovat a ctít tradici i barevnost, nebo se pustit do odvážnějších kombinací s rizikem matení zákazníka?
Rok 2021 bude pro POS zcela jiný
V letošním roce zadavatelé každou korunu dvakrát otočí a budou chtít z aktivit vytěžit maximum. HORECA je zavřená, v některých firmách jsou investice do tohoto segmentu na nule. Mnoho z nich není motivováno cokoliv vyrábět a mnohdy zvláštní firemní politika firem znamená, že zadavatelé „nemají a nemusí“ investovat. Tento přístup se dá prezentovat jako úspora marketingových nákladů, i když značce tím rozhodně neprospívá.
Kávě jsme věrni. Než nás zláká chuť na jinou.
Úžasná chuť a vůně, relaxace, „nakopnutí“, chvilka odpočinku nebo jen podvědomá rutina. Každý z nás, kdo kávu pijeme a kdo si ji kupujeme, v ní vidíme jiného společníka. Doby, kdy si lidé vybírali pouze mezi zrnkovou a rozpustnou kávou, jsou nenávratně pryč.
Neplánované nákupy a jak je podpořit
![foto_neplanovane-nakupy-a115](https://www.dago.cz/wp-content/uploads/2018/09/foto_neplanovane-nakupy-a115-1-e1539602992827.jpg)
V nákupních košících se objevují čtyři kategorie zboží. První jsou plánované položky v podobě konkrétního produktu i značky – specificky plánované. Český nákupní košík jich podle výzkumu POPAI tvoří 13 %. Druhou kategorií jsou obecně plánované položky. Jde o případy, kdy víme kategorii zboží, kterou chceme, ale nepreferujeme konkrétní značku. Těchto položek mají Češi v nákupu zhruba 24 %. Třetí kategorií je čistě impulzní nákup, to jsou položky, které nebyly plánované vůbec, a o jejich koupi jsme se rozhodli až v prodejně. Možná vás překvapí, že průměrně máme těchto výrobků v jednom nákupu téměř 60 %. Poslední kategorií jsou substituty, u nichž jsme měli v plánu konkrétní výrobek od určité značky, ale rozhodli jsme se místo toho pro jinou. Těchto „náhradníků“ míváme v košíku zhruba 3 %. Kromě specificky plánovaných položek nás při nákupu mohou ovlivnit právě aktivity v místě prodeje u všech zbylých třech kategorií.
Jaké důvody vedou zákazníky k impulznímu chování při nakupování? Ve většině případů nakupujeme rutinně a tedy zvykově. Každý produkt by se chtěl stát součástí nákupního zvyku co nejvíce zákazníků. Probíhá to buď připomenutím chtěného (například připomenutím koupě baterií, které by mohly doma docházet), nebo vzbuzením nové touhy (třeba komunikace novinky). Vždy jde však o čas a je potřeba zaujmout zákazníkovu pozornost do dvou až tří vteřin. Správná POP komunikace má zákazníkovi pomoci při impulzním chování s rychlým rozhodnutím a šetřit jeho čas a energii.
Důležité pro obchodníky a marketéry je znát, do jaké míry bývá koupě jejich produktu impulzní nebo plánovitá. Nezbytné je také vědět, co u nakupujících impulz nejlépe aktivuje. Lze se obecně zaměřit na emoce nebo funkce, případně jejich kombinaci. Například u kosmetiky bývají mocnější emoční stimulace, u zmíněných baterií zase funkční stimulace. Specificky to třeba u piva může být připomenutí momentu spotřeby nebo u cukrovinek stimulace chuti. Komunikace by zároveň měla souznít s esencí značky a marketingovými aktivitami mimo místo prodeje.
Aby podpora impulzních nákupů dobře fungovala, je potřeba vyvarovat se několika chyb. Impulzní stimulace musí být jasná, stručná a dobře viditelná. Nesmí působit příliš manipulativně, vyvolávat na prodejní ploše zdání nebezpečnosti (stojan vypadající tak, že se po doteku zhroutí), bránit pohodlné manipulaci s produkty nebo budit dojem přílišné luxusnosti či naopak lacinosti promovaného produktu v rozporu s jeho positioningem. V neposlední řadě je pak impulzní nákup omezován poloprázdnou zásobou zboží v regále či na POP médiích, která na zákazníky působí, jako by na ně něco zbylo.
Daniel Jesenský DAGO, s.r.o.
Reagujte na daniel.jesensky@dago.cz
OZVĚTE SE, POMŮŽEME I VÁM S PODPOROU PRODEJE A BUDOVÁNÍM ZNAČKY