Retail Safari v Düsseldorfu
Letošní cesta za inspirací v německém Düsseldorfu ukázala možnosti, jak se mohou prodejny stát příjemnou součástí volného času zákazníka.
V rámci návštěvy veletrhu Euroshop v Düsseldorfu jsme si nenechali ujít naši tradičn…
POP a děti: etika a podpora prodeje
POP komunikace zaměřená na děti přináší mnoho příležitostí i etická dilemata. Obchody i značky si to začínají uvědomovat.
Děti jsou pro marketéra v mnoha ohledech ideálními příjemci reklamních sdělení. Jsou jim…
Moderní nakupování – El Dorado zážitků a sci-fi pomocníci
Letošní maloobchodní veletrh Euroshop ukázal, že nakupování již zdaleka není jen o získávání zboží. Klíčovou roli v něm začíná hrát zážitek, který si zákazník z fyzického kontaktu se značkou a produkty odnáší za čím dál samoz…
Brand v místě prodeje – využívejte, chraňte, budujte…
Správná komunikace v místě prodeje využívá a buduje hodnoty značky.
Každý den jsme vystaveni nabídce nových produktů a čelíme rozhodování, jakou z mnoha velmi podobných variant si vybrat. Naše oči v takové chvíli hledají vo…
Design prodejny jako konkurenční prvek
Zákazníci nakupují všemi smysly. Bylo by bláhové myslet si, že o finálním výběru rozhoduje pouze kvalita výrobku bez ohledu na balení, cenu nebo například prostředí, v němž se nakupující nachází. A právě atmosféra obchodu,…
Smyslné nakupování aneb jak se chytá do sítě
Při nakupování vnímáme prostředí i nabízené výrobky více smysly. Je proto výhodné působit na zákazníky multisenzoricky, hlavní roli však mezi smysly hraje zrak, který je při výběru zboží rozhodující. Zrakem je řízeno přibli…
Reportáž z pařížského veletrhu a POPAI Euro Awards
Do Francie jsme se v DAGO teamu vydali kvůli veletrhu Le salon du marketing point de ventre a souběžně probíhající soutěži POPAI Awards. Do červnového finále v ní postupují hned 3 naše realizace. Radost jsme však měli z cel…
10 ÚČINNÝCH TIPŮ PRO LEPŠÍ MÍSTA PRODEJE
Emocionální vazby jsou klíčové k vyniknutí v dnešním přesyceném maloobchodním prostředí. Nabízíme Vám 10 tipů, jak může vaše místo prodeje lépe pracovat ve prospěch váš i vašich zákazníků.
1. Vytvářejte přehledné úseky
Pos…
Vyvrácené mýty o nakupování
Některé názory ohledně nakupování, které jsou považovány za ověřené a pravdivé, se změnily. Zjistěte, jak zákazníci skutečně nakupují, a to jejich vlastníma očima.
V průběhu posledních desetiletí přinesly výzkumy týkající s…
In-store v Šanghaji a Pekingu
Právě jsme se vrátili ze světa, kam jsme se vydali za dalším in-store dobrodružstvím s tradičním cílem inspirovat se a obhlédnout nové trendy v oboru P.O.P. komunikace. Tentokrát jsme zamířili do Číny. Nejprve na veletrh C-st…
Neplánované nákupy a jak je podpořit
![foto_neplanovane-nakupy-a115](https://www.dago.cz/wp-content/uploads/2018/09/foto_neplanovane-nakupy-a115-1-e1539602992827.jpg)
V nákupních košících se objevují čtyři kategorie zboží. První jsou plánované položky v podobě konkrétního produktu i značky – specificky plánované. Český nákupní košík jich podle výzkumu POPAI tvoří 13 %. Druhou kategorií jsou obecně plánované položky. Jde o případy, kdy víme kategorii zboží, kterou chceme, ale nepreferujeme konkrétní značku. Těchto položek mají Češi v nákupu zhruba 24 %. Třetí kategorií je čistě impulzní nákup, to jsou položky, které nebyly plánované vůbec, a o jejich koupi jsme se rozhodli až v prodejně. Možná vás překvapí, že průměrně máme těchto výrobků v jednom nákupu téměř 60 %. Poslední kategorií jsou substituty, u nichž jsme měli v plánu konkrétní výrobek od určité značky, ale rozhodli jsme se místo toho pro jinou. Těchto „náhradníků“ míváme v košíku zhruba 3 %. Kromě specificky plánovaných položek nás při nákupu mohou ovlivnit právě aktivity v místě prodeje u všech zbylých třech kategorií.
Jaké důvody vedou zákazníky k impulznímu chování při nakupování? Ve většině případů nakupujeme rutinně a tedy zvykově. Každý produkt by se chtěl stát součástí nákupního zvyku co nejvíce zákazníků. Probíhá to buď připomenutím chtěného (například připomenutím koupě baterií, které by mohly doma docházet), nebo vzbuzením nové touhy (třeba komunikace novinky). Vždy jde však o čas a je potřeba zaujmout zákazníkovu pozornost do dvou až tří vteřin. Správná POP komunikace má zákazníkovi pomoci při impulzním chování s rychlým rozhodnutím a šetřit jeho čas a energii.
Důležité pro obchodníky a marketéry je znát, do jaké míry bývá koupě jejich produktu impulzní nebo plánovitá. Nezbytné je také vědět, co u nakupujících impulz nejlépe aktivuje. Lze se obecně zaměřit na emoce nebo funkce, případně jejich kombinaci. Například u kosmetiky bývají mocnější emoční stimulace, u zmíněných baterií zase funkční stimulace. Specificky to třeba u piva může být připomenutí momentu spotřeby nebo u cukrovinek stimulace chuti. Komunikace by zároveň měla souznít s esencí značky a marketingovými aktivitami mimo místo prodeje.
Aby podpora impulzních nákupů dobře fungovala, je potřeba vyvarovat se několika chyb. Impulzní stimulace musí být jasná, stručná a dobře viditelná. Nesmí působit příliš manipulativně, vyvolávat na prodejní ploše zdání nebezpečnosti (stojan vypadající tak, že se po doteku zhroutí), bránit pohodlné manipulaci s produkty nebo budit dojem přílišné luxusnosti či naopak lacinosti promovaného produktu v rozporu s jeho positioningem. V neposlední řadě je pak impulzní nákup omezován poloprázdnou zásobou zboží v regále či na POP médiích, která na zákazníky působí, jako by na ně něco zbylo.
Daniel Jesenský DAGO, s.r.o.
Reagujte na daniel.jesensky@dago.cz
OZVĚTE SE, POMŮŽEME I VÁM S PODPOROU PRODEJE A BUDOVÁNÍM ZNAČKY