HP poutá hráče k hernímu oltáři
Hewlett Packard (HP) má ve svém portfoliu notebook zaměřený na hráče nazvaný HP Omen. K příležitosti jeho vydání se rozhodla využít na vybraných prodejnách výrazný stojan, který působí vizuálně i zvukově. Stojan, který jsme…
POPAI Masters Chicago
V říjnu se v Chicagu uskuteční tradiční POPAI University Master´s Program. Prestižní vzdělávací program se zaměří například na využití neuromarketingu, design a kreativitu, nákupní chování a další témata z oblasti shopper m…
GlaxoSmithKline SIS v Globusu
Společnost GlaxoSmithKline Consumer Healthcare (GSK) se rozhodla využít shop-in-shop v plzeňském a pražském Globusu k prezentaci svých zubních značek. Kruhový stojan prezentuje značky Sensodyne, Paradontax a Corega. Vystave…
Evropské POPAI Awards Paris – završili jsme vítězné tažení
Praha, Paříž, 19. června – POPAI Awards Paris mají své vítěze, do Česka putují jen dvě ocenění, obě pro naši společnost, jedno z nich společně s Mondelez, druhé s Rémy Cointreu Czech Republic. Soutěž POPAI AWARDS Paris se k…
3D CHALUPY OD NESTLE V GLOBUSU
Společnost Nestlé v červnu a červenci podporuje prodej všech značek bonbonů. Činí tak pomocí soutěže „S bonbóny tě baví svět!“ ve spolupráci s portálem chatyachalupy.cz. Výherci v ČR i na Slovensku si užijí celkem 42 pobytů…
In-store v Šanghaji a Pekingu
Právě jsme se vrátili ze světa, kam jsme se vydali za dalším in-store dobrodružstvím s tradičním cílem inspirovat se a obhlédnout nové trendy v oboru P.O.P. komunikace. Tentokrát jsme zamířili do Číny. Nejprve na veletrh C-…
JOJO v Tesco přitahuje zákazníky uhrančivým kruhem
Značka bonbonů JOJO od minulého týdne podporuje prodeje ve vybraných prodejnách TESCO námi navrženými a vyrobenými regálovými čely s vířící fantazií v hlavní roli. Cílovou skupinou jsou trochu překvapivě mladé ženy. Kromě p…
Baileys ve stylové vaně
Našemu klientovi STOCK Plzeň, distributorovi známého likéru jsme do vybraných prodejen TESCO k uvedení nového dárkového balení dodali pravou stylovou koupelnovou vanu. Originální vystavení mělo za cíl vzbudit pozornost a zá…
Uspěli jsme v GLOBAL POPAI AWARDS
Na největším světovém retailovém veletrhu Globalshop v americkém Las Vegas byli právě vyhlášeni vítězové pátého ročníku POPAI Global Award…
Shanghai, Las Vegas a Paříž
Naše projekty, které uspěly v posledním ročníku POPAI Awards Czech Republic se právě utkávají s konkurencí z celého světa v hlavní evropské so…
Regál jako nejefektivnější POP médium a nástroj category managementu
![Dago_obrat](https://www.dago.cz/wp-content/uploads/2020/09/Dago_obrat.jpg)
Regálové systémy všichni známe. Dlouhá léta je můžeme vidět v každém maloobchodě. Slouží převážně jako nosič produktů. Čím více polic, tím lépe. Každý má jinou barvu, velikost, celkové rozměry. Některé si pořídil přímo maloobchodník a některé dodal dodavatel zdarma. Za historii podnikání každého obchodu vznikla směs regálových systémů, v nichž je mírný nepořádek.
Na trhu se objevili výrobci, kteří se zabývají vývojem regálových systémů a také k nim dávají určitou podporu. Řeší tvar, barvu, statiku, velikosti, zatížení a neustále inovují. Oproti tomu na trhu nalezneme ale také levné regály mnohdy dodávané přímo s Číny. Stačí vyplnit pár základních parametrů přímo na internetu a regál je na světě.
—
Neustále slyšíme pojem „regály budoucnosti“. V Německu můžeme vidět standardní regály doplněné o svícení, LCD nebo LCD přímo na lištách. V této chvíli jsou tyto inovace využívány např. pivovary, které dodávají regály do maloobchodních sítí a neustále tyto novinky testují.
Proč vlastně o regálech hovoříme? Regály slouží k jasnému vymezení si prostoru na prodejnách. Čím lepší a větší místo, tím se očekávají větší prodeje. Právě z tohoto důvodu zadavatelé do regálů investují. Chtějí větší obrat na každé provozovně. Prodejny ale nejsou nafukovací a nalézt další místo není jednoduché.
Marketing v poslední době hraje také velkou roli. Snaží se regály brandovat, aplikovat nasvícení a také se snaží o kvalitní category managent, kterému přikládá velkou důležitost. Velký problém je však „slepota“ k mnoha produktům, které vidí zákazník, když nakupuje. Pokud je vedle sebe cca 100 produktů, navíc ve 4 řadách, i kdyby byla použita navigace v horní části, není pravděpodobné, že ji zákazník bude studovat a následně se dle ní bude řídit. Samozřejmě vše záleží na charakteru konkrétní kategorie. Pokud hovoříme o větších produktech, bude navigace většinou hrát značnou roli. Pakliže budou ale produkty malé, kategorizace postrádá smysl a větší roli bude hrát impulz či rušivý element, jako je focal point, světelný efekt, LCD atd… Práci s category managementem můžeme vidět na trhu u společností jako je Plzeňský Prazdroj, který regály nejen branduje do vlastních barev, ale specifické barevné kódování používá také v komplexním navigačním systému – v čelních lištách na topperech, případně i stopperech na regálu.
Oproti tomu jsou i společnosti ve stejné kategorii nebo nealko nápojích, dodávající regály, které category managent neobsahují. Tyto se zaměřily na unikátní grafiku podporující jeden brand, upozadily četnost značek a vybraly si jednu dominantní. Zároveň tyto regály obsahují nasvícení polic i topperů, jsou vyšší a celkově dominantnější než regály konkurenční. Takové regálové systémy považují za efektivní. Místo category managentu se zde sází na impulz.
Zadavatelé tak sice zastřešují branding celé produktové řady a nestarají se pouze o vlastní vystavení, ale pokud je to možné, snaží se získat regálový prostor celé uličky a svůj brand využít k dekoraci celé kategorie. Vyplatí se to? Odpovědí je – ANO. Hlavním důvodem je, že pokud realizují celou kategorii podpořenou svým brandem, zákazník na prodejně má pocit, že je v sekci dané značky. Obecně je pak prokázáno, že nárůsty prodejů dosahují navýšení v průměru kolem 20 %.
Je však 20 % dostačujících? Ano, je. Zadavatel získá prostor na několik let dopředu, neplatí poplatky, spravuje regálové místo i své konkurence a zároveň navyšuje prodeje o 20 %. Co víc si můžeme přát.
V dnešní době je trendem využívat k řízení těchto projektů speciální aplikace. Na trhu jsou dnes k dispozici specifické softwary, které dokážou řídit objednávání regálů s ohledem na četnost výdejů, komunikují mezi OZ, centrálou a dodavatelem, poskytují finanční reporting, a hlavně neustále hlídají skladové zásoby v regálech se zohledněním výhledu odbytu na základě plánů a statistiky předchozích výdejů.
V současnosti jsou v této oblasti nejdále dva segmenty – nealko nápoje a pivo. Právě tyto investují každý rok značné rozpočty do nákupu flexibilních a univerzálních konfigurovatelných regálových systémů s cílem aktivovat klíčové maloobchodní zákazníky a zajistit si na tradičním trhu dlouhodobou podporu prodeje. Tam kde to ostatní společnosti podceňují.
Marek Končitík, DAGO, s.r.o.
OZVĚTE SE, POMŮŽEME I VÁM S PODPOROU PRODEJE A BUDOVÁNÍM ZNAČKY