Střípky z POPAI PARIS
Popai v Paříži v nás každý rok budí velká očekávání, co uvidíme nového z technologických postupů i designových nápadů. Letošní ročník sice probíhal na velmi zajímavém místě u řeky, ale prostor byl velmi omezený, tudíž se do areálu vešly pouze výstavní exponáty na rozdíl od loňska, kde byly také stánky výrobců vystavení a existovala možnost si s nimi osobně promluvit.
Vedle emocí se soustřeďte i na pozitivní postoj
Představte si následující situaci: Navrhujete a prodáváte běžecké boty. Váš hlavní zákazník, běžec Martin, má už po čtyřicítce, miluje sport a běhat chodí pětkrát týdně. Nyní už zase trénuje na další půlmaraton a vy ho v té souvislosti můžete oslovit se svou nabídkou – novým párem skvělých běžeckých bot.
POP Trendy v Pet food kategorii
Vytvoření správné atmosféry prodejny je jeden z klíčových faktorů, které stimulují zákazníky k nákupu. Je důležité, aby se nakupující cítil dobře již při vstupu do prodejny a pocítil pozitivní emoce. Zákazník vnímá atmosfér…
Interiér prodejny: na co se zaměřit
Vytvoření správné atmosféry prodejny je jeden z klíčových faktorů, které stimulují zákazníky k nákupu. Je důležité, aby se nakupující cítil dobře již při vstupu do prodejny a pocítil pozitivní emoce. Zákazník vnímá atmosfér…
AR i umělá inteligence změní nákupní zkušenost
Vypadá to, že v následujících 12 měsících význam umělé inteligence (AI) a rozšířené reality (AR) výrazně vzroste. Předloni v létě zažila masové přijetí AR aplikace PokémonGo, letos už se na trh dostávají AR aplikace s již kon…
Aktuální trendy v oblasti POP/POS: efektivita, moderní technologie a interaktivita
Obor POP/POS se v několika posledních letech vyvinul v mnoha ohledech. Klienti kladou důraz na strategické a jasně definované cíle, proto je zapotřebí komplexní přístup, který využívá nejmodernější technologie. Pro nás to z…
Nový Albert na Chodově: Slibný krok na cestě k prodejně budoucnosti
Maloobchodní řetězec Albert otevřel v pražském Centru Chodov svůj nový hypermarket. Po rekonstrukci, jež zabrala pouhých 16 dní, získala prodejna modernější vzhled a širší sortiment, součástí je i nově pojatá vinotéka, peka…
Nový Albert na Chodově: Slibný krok na cestě k prodejně budoucnosti
Maloobchodní řetězec Albert otevřel v pražském Centru Chodov svůj nový hypermarket. Po rekonstrukci, jež zabrala pouhých 16 dní, získala prodejna modernější vzhled a širší sortiment, součástí je i nově pojatá vinotéka, peka…
Obchodní centrum jako svatyně konzumu
Po chodníku šla dobře oblečená atraktivní dívka, vedle ní o půl kroku zaostávala její o něco méně pohledná a líbivě oblečená kamarádka. Ta první zastavila před na fotobuňku otevřenými dveřmi do velké nákupní galerie a význa…
Co očekávají klienti nejčastěji od POS řešení?
Celková komunikace se zákazníky v místech prodeje se vyvíjí podle očekávání nakupujících. Tuto skutečnost si obchodníci velmi dobře uvědomují, a proto promítají vědomosti o svých zákaznících do konkrétních požadavků na samo…
Smyslné nakupování aneb jak se chytá do sítě
![Tisk](https://www.dago.cz/wp-content/uploads/2018/09/foto_smyslne-nakupovani-a121-1-e1539602183802.jpg)
Postupně se začíná více a více rozvíjet i multisenzorický marketing, při němž hraje roli působení na sluch, čich, chuť a hmat. Ty jsou velmi mocnými přidruženými stimuly, které efekt zrakových vjemů až mnohanásobně zesilují. Vyvolávají totiž mnohem rychleji kýžené emoční zaujetí. Výzkum TNS z roku 2007 odhalil, že nákup cukrovinek nejvíce ovlivní atmosféra, která v zákaznících vyvolá chuť. To jinými slovy znamená, že pokud chce prodejce stimulovat prodej cukrovinek, měl by se primárně zaměřit na aktivity zaměřené na vzbuzování chuti. Nemusí ale jít přímo o ochutnávky – ty mimochodem chuť na sladké samotným aktem ochutnání mohou snížit, protože uspokojí chuťovou potřebu a touha po impulzním nákupu tak může být menší. Účinné je využití silného vizuálního vjemu, například nakousnuté nebo míchající se čokolády. Jde o stimulaci, která může způsobit až Pavlovův reflex, zákazník se v takto vytvořené atmosféře doslova „rozslintá“:o) a díky tomu si pak nakoupí, aniž by o tom dříve uvažoval.
Efekt vizuálního vjemu je navíc možné mnohonásobně zvýšit vhodně zvolenou vůní, kterou ale vůbec nemusí být vůně čokolády samotné – i ta, stejně jako ochutnávka, má tendenci zákazníka „nasytit“, aniž by nakoupil. V dnešní době existují sofistikované přístupy, které dokážou identifikovat relevantní aromata nebo zvuky ke konkrétním produktovým kategoriím, kterými se pak stimulují chuť nebo zájem o konkrétní zboží nebo služby. Příkladem může být známý princip šíření vůně kávy v trafikách – toto aroma totiž stimuluje chuť na tabákové výrobky – nebo šíření vůně čerstvého pečiva v prodejnách s potravinami, které funguje jako stimul vyvolávající pocit hladu – a hladový člověk nakupuje více než člověk nasycený.
Posledním ze zmíněných smyslů, které lze stimulovat v místě prodeje, je hmat. Příkladem využití hmatových smyslů při komunikaci v místě prodeje je prodejní stojan Milka, který využívá plyšovou hlavu kravičky lákající k pohlazení. Tím se zákazník dostává na dosah vystaveným produktům a příjemný hmatový pocit jej více motivuje k vložení čokolády do košíku.
Multisenzorický marketing funguje především podprahově, a tak se pro výběr vhodných vůní nebo zvuků využívá různých biometrických metod, které v podstatě měří, co se děje na základě vizuálních, sluchových, hmatových i čichových stimulů v těch částech mozku, u kterých prodejce potřebuje, aby byly ve správný okamžik aktivovány (neuromarketing). Nemyslete si však, že z vás tím výrobci a prodejci dělají roboty. Stimulace více smyslů ztratí efekt, pokud zákazník nebude se zakoupeným produktem spokojený. V takovém případě nedojde k opakované koupi, která je u rychloobrátkového zboží zásadní.
Daniel Jesenský, DAGO, s.r.o.
reagujte na: daniel.jesensky@dago.cz
OZVĚTE SE, POMŮŽEME I VÁM S PODPOROU PRODEJE A BUDOVÁNÍM ZNAČKY