Dvojnásobné zlato ze soutěže POPAI Awards
Ve čtvrtek 24. listopadu se jako každý rok konalo slavnostní vyhlášení výsledků soutěže POPAI Awards. V této soutěži jsou oceňovány nejlepší projekty in store komunikace na domácím trhu. I v letošním roce jsme uspěli a odnášíme si zlato celkem ze dvou kategorií.
Čerstvý pohled na tradiční obor: Hodnocení pro Marketing & Media
Udělat z důvěrně známé věci, jakou je nákup potravin, příjemně překvapivý zážitek, se snaží designéři po celém světě.
Shop in shopy pro Pilsner Urquell získaly první místo v soutěži POP STAR
Portál Mistoprodeje.cz ve spolupráci se společností ppm factum vyhlásil nového vítěze soutěže POP STAR. „Zlatou medaili“ si za měsíc září odnáší naše realizace shop in shopů pro Pilsner Urquell.
Pomáháme tam, kde je to potřeba
Uvědomujeme si, jak důležité je pomáhat slabším a nezavírat oči před problémy, které tíží ostatní. Proto moc rádi podporujeme aktivity, které dávají smysl a přinášejí radost ostatním.
Shop in shop Semtexu promuje novou kampaň Kofoly a zaujme virtuální realitou
Značka energetických nápojů Semtex přichází společně s komunikační agenturou Dago s novými shop in shopy, které mají mimo jiné zvýšit povědomí o nové kampani s názvem „Life is funny, když máš money“.
Halloween je pro děti: Hodnocení pro Marketing & Media
Pojďme se bát… Ale krásně bát! Jak se neztratit v oranžovém moři a prodat o trochu více bonbónů, čokolád, dekorací, bublinek i dýní? Ta nejlepší halloweenská vystavení pro časopis Marketing & Media hodnotila Radka Hejduková.
Nová zimní edice, která vám dá křídla: Red Bull s příchutí jablka a fíku
Společnost Red Bull opět přichází s novou sezonní edicí svých energetických nápojů.
Nápoje Fanta sázejí na Halloween
Halloween sice není typický český svátek, přesto pro obchodníky představuje skvělou příležitost k navázání kontaktu se zákazníky způsobem, jaký si jindy nemohou dovolit.
Podzim v Albertu: Pilsner Urquell opět sází na historii a tradici
Výrobce oblíbeného českého piva – společnost Plzeňský Prazdroj, spojil své síly s komunikační agenturou Dago.
Místa, jež najdete po čichu: Hodnocení pro Marketing & Media
Jako ve výstavních síních jsou představovány pekařské kousky v aktuálním hodnocení místa prodeje.
Svět in-store komunikace za oceánem – Část 1. soutěž OMA a veletrh Global Shop
Reportáž z naší návštěvy nejen veletrhu a konference Globalshop v Las Vegas: Zkušenosti z mezinárodního veletrhu a konference GLOBAL SHOP, USA 2014
Český a evropský svět in-store komunikace má své limity dané regionem i mentalitou. Uvažuje ve vlastním myšlenkovém rámci, a i když je logicky nutné tento přístup přijímat a pracovat s ním, trendy nastolené za oceánem či případně v jiných krajích světa mají v globalizovaném světě nadnárodních korporací výrazný potenciál se u nás dříve či později prosadit také. I proto jsou vhled a rozšíření obzorů, které poskytuje jedna z celosvětově největších konferencí v daném marketingovém segmentu, velmi důležité. Vydali jsme se tedy na mezinárodní veletrh a konferenci GlobalShop a prošli bezpočet reálných obchodů, abychom monitorovali situaci v kolébce in-store komunikace a poučili se z ní.
Článek jsme rozdělili na tři díly. Dnes vám v prvním z nich představíme veletrh a porovnáme jej s podobnou akcí – EuroShopem Düsseldorf. Zamyslíme se v kontextu Complex In-store Solution a také o úrovni mezinárodní soutěže Outstanding Merchandising Achievement (OMA).
Komplexní přístup, který funguje
Jedete-li na zkušenou do Las Vegas, hlavou se vám honí představy o tom, čím vás konference nebo veletrh globálního charakteru překvapí. Jestli i jinde ve světě realizátoři uvažují v širším kontextu a aplikují podobné přístupy, jako je Complex In-store Solution (CIS). Zda vycházejí z teoreticko-praktického základu a zda uvažují o místech prodeje jako o lokalitách, kde by se měl zákazník cítit dobře, mít radost, že nakupuje a užívá si. Jinými slovy – běhají vám hlavou termíny jako shoppercentrismus a uvědomělý nebo udržitelný přístup k prodejům i zákazníkům. Odpovědi jsme našli a nabízíme je níže.
Samotný veletrh působil skvěle, a to stabilnější a usedlejší atmosférou než například EuroShop Düsseldorf. Nenarazili jsme tam sice na mnoho opravdových unikátů a prototypů in-store komunikace, prostor místo toho zaujímaly pokročilé, dotažené a evidentně funkční a využívané aplikace. Čišela z nich profesionální samozřejmost a díky tomu i důvěryhodnost jejich vystavovatelů i jejich snaha po uvědomělém a řízeném pokroku.
Vysoký standard stánků podtrhoval aktuální trend – posedlost multisenzorickou komunikací. Ta se výrazně odrážela i v pojetí samotných veletržních expozic, například podlah (často jsme měli pocit, že šlapeme po trávníku nebo měkké hlíně), nebo provoněných a ozvučených expozicích. A ještě jeden výrazný prvek stál za povšimnutí – skromná účast Asiatů a nízká kvalita jejich výstavních stánků bez inovací a energie. Potvrdila se tak skutečnost patrná již z EuroShopu, kde šlo o asijský „kobercový nálet“ neinovativnosti a nudy.
USA vs. Evropa – 2:0 na body
Součástí veletržní expozice byla také soutěž amerických firem s názvem Outstanding Merchandising Achievement. I její úroveň byla špičková. Kvalitní, promyšlené a do posledních detailů dotažené realizace se počítaly na stovky. V hlavních rolích byly stojany, displaye, shop-in-shopy a další. Jednalo se většinou o jednoduché a originální P.O.P. koncepty z mnoha produktových kategorií, převažovala kartonová a dočasná P.O.P. média v úžasném designu a provedení.
V českém kontextu netradiční byla i značná velikost některých přihlášených projektů, přímo odvislá od velkých ploch a prostorů, které poskytují americké maloobchodní prodejny. K vidění byly i fantastické kombinace tradičních materiálů s originálními nápady jejich využití a zpracování. Na soutěži byla znát jasná kreativní převaha severoamerických firem, a to i ve srovnání s Evropou.
Nejzajímavější na tom všem však byla věc, která by teoreticky měla být (ale velmi málo je) běžnou součástí jakékoli in-store komunikace. Téměř samozřejmá souhra packagingu (podtrženého výborným obalovým designem) se soutěžními P.O.P. médii. Eliminován byl díky tomu častý problém, který je rozpoznatelný v českém kontextu, kdy nápaditá realizace zastíní produkt, jež má prodávat. Soutěžní P.O.P. média ale strhávala pozornost tak akorát a přirozeně dávala vynikat propagovaným produktům v harmonických synergiích. Často byla jen jednoduchým, nápaditým a „atmosférickým“ doplňkem vystaveného sortimentu, kterému doplňovala image a z dálky k němu přitahovala pozornost.
Drtivé většině exponátů tedy nebylo po stránce celkového pojetí co vytknout. Od skvělé visibility přes systematický a svědomitý přístup ke značce a evidentní dodržování Frazierova pravidla (které říká, že zákazník musí komunikaci pochopit do tří vteřin, vidět ji musí ze čtyř směrů a komunikace k zákazníkovi by měla mít maximálně pět slov) až po jednoznačné začlenění stojanů do celkového kontextu komunikace a positioningu značky. P.O.P. za oceánem evidentně vznikají na hluboce zakořeněných shoppercentrických principech a dlouhodobých zkušenostech tamních dodavatelů. USA tedy nejsou nadarmo nazývány kolébkou in-store komunikace.
Další část našeho vyprávění o zkušenostech s in-store komunikací představíme ve druhém dílu naší trilogie. Bude plný praktických rad a tipů přímo z konference GlobalShop.
Daniel Jesenský
DAGO, s.r.o.
Reagujte na: daniel.jesensky@dago.cz