Ukaž mi, jak běháš… Hodnocení pro Marketing & Media
Jak nejlépe prodáte sportovní vybavení, oblečení a boty? No přece sportem. A to je důvod proč jsme jako inspiraci zvolili v našem hodnocení místa prodeje příklady prodejen, v nichž se lze hýbat.
Trh pod tlakem nedostatku surovin a rostoucích cen
Úspěšné POS materiály nejsou jen o excelentním nápadu a grafickém návrhu designéra. Tím to vše začíná, ale klíčovou roli hraje také samotná realizace a příprava.
Jak se daří promovat grilování – hodnocení pro Marketing & Media
Grilování je velice sezonní záležitostí, zpozornět už teď by proto měli všichni, kterých se týká.
Rozjitřit hezké vzpomínky – k tématu grilování pro Marketing & Media
Grilování je u nás stále větším trendem a koníčkem všech věkových kategorií. Bude to nejspíš tou atmosférou, kterou si každý hned vybaví, jakmile slyší toto slovo. Nejen, že cítíme pohodovou a přátelskou atmosféru, setkání s blízkými, slunečné počasí, ale také velmi dobré a kvalitní pochutiny s tím spojené. Mnoho lidí se dokonce těší na letní dny právě kvůli grilování. Z toho logicky plyne, že se do vybavení a delikates investuje stále více finančních prostředků a na trhu sílí konkurenční prostředí.
Hračky na několik způsobů – hodnocení pro Marketing & Media
Kam dosáhnou dospělí, děti mnohdy nevidí. Přitom ty o nákupu ve velké míře rozhodují.
Místo pro hru dětí i rodičů – k hračkám pro Marketing & Media
Segment hraček by se na první pohled pro marketing a POP komunikaci mohl zdát jako ideální, nejjednodušší. Není nic snazšího, než upoutat dětskou pozornost.
Čím vyniknout? Spojením materiálů a technologií
Produkční společnosti neustále přicházejí s technologickými novinkami a chtějí se blýsknout unikátními výstupy.
Hodnocení lékáren pro Marketing & Media
Zachovat a ctít tradici i barevnost, nebo se pustit do odvážnějších kombinací s rizikem matení zákazníka?
Rok 2021 bude pro POS zcela jiný
V letošním roce zadavatelé každou korunu dvakrát otočí a budou chtít z aktivit vytěžit maximum. HORECA je zavřená, v některých firmách jsou investice do tohoto segmentu na nule. Mnoho z nich není motivováno cokoliv vyrábět a mnohdy zvláštní firemní politika firem znamená, že zadavatelé „nemají a nemusí“ investovat. Tento přístup se dá prezentovat jako úspora marketingových nákladů, i když značce tím rozhodně neprospívá.
Kávě jsme věrni. Než nás zláká chuť na jinou.
Úžasná chuť a vůně, relaxace, „nakopnutí“, chvilka odpočinku nebo jen podvědomá rutina. Každý z nás, kdo kávu pijeme a kdo si ji kupujeme, v ní vidíme jiného společníka. Doby, kdy si lidé vybírali pouze mezi zrnkovou a rozpustnou kávou, jsou nenávratně pryč.
Vyrušit, zaujmout, prodat. Jak na funkční P.O.P. komunikaci?
![foto_vyrusit-zaujmout-pro88](https://www.dago.cz/wp-content/uploads/2018/09/foto_vyrusit-zaujmout-pro88-1.jpg)
Lidský mozek má rád řád. Kdykoliv se dostane do nepřehledné situace, není mu to příjemné. A automaticky sahá po nějaké mentální zkratce, která mu umožní najít rychlé řešení. Komfortně se naopak cítíme tehdy, když se snadno orientujeme. Můžeme se pak soustředit na jiné činnosti, než je hledání konkrétního druhu zboží. Například na to, co dalšího dát do nákupního košíku.
Počkej, toto je zajímavé…
Člověk si chce v každé situaci co nejvíce usnadnit život. A platí to i u rozhodování o nákupu. Právě tohoto principu využívají P.O.P. média a vycházejí mu vstříc. Jednotlivé fáze působení P.O.P. komunikace je možné shrnout do čtyř úrovní:
Exponovat: Zákazník musí P.O.P. médium nejprve potkat, všimnout si ho a věnovat mu pozornost. Proto musí být umístěno tak, aby bylo dostupné, viditelné z co nejvíce stran a snadno dosažitelné.
Vyrušit: Při nakupování se primárně neřídíme svou racionalitou, ale navyklými postupy, kterými šetříme svůj čas. P.O.P. médium má za úkol zákazníka ze zaběhlého řádu vyrušit a motivovat ho si všimnout – „Podívej, tady je něco zajímavého!“
Zaujmout: Pozornost zákazníka chceme udržet na delší dobu. Podporujeme ho v interakci s naším produktem a vzbuzujeme jeho zájem. Při předávání informací potřebujeme být extrémně jasní a srozumitelní.
Koupit: Po emoční i kognitivní stránce stimulujeme zákazníka ke koupi. Klademe důraz na momentálně i dlouhodobě atraktivní vlastnosti produktu, poukazujeme na novinku, pracujeme s cenou, připomínáme potřebu, navazujeme na komunikaci mimo místo prodeje, nezapomínáme na „call to action“.
Nyní nabídneme několik jednoduchých principů, které nám mohou pomoci být ve výše uvedených fázích co nejvýkonnější.
Žlutozelená Coca-Cola?
Práce s barevností je důležitou součástí vývoje funkční P.O.P. komunikace. Často však dochází k nesprávné volbě barev v kontextu specifik následné existence P.O.P. médií v reálném prostředí. Hierarchie jejich volby má totiž odlišné priority, než je tomu u většiny jiných komunikačních nástrojů.
Primárně je třeba mít na paměti konformitu s barevným kódem vystavené značky. Tradiční kód Nivea je modro-bílý – kdyby značka použila jinou barevnou kombinaci, mátla by své zákazníky.
Druhým aspektem je zajištění kontrastu s nepředvídatelným pozadím. Dobré jsou jednolité dominantní barevné plochy kombinující kontrastní (hodně tmavé a hodně světlé) barvy, které vyniknou v jinak barevně roztříštěném prostředí prodejny.
Vysoce kontrastní dvojbarevný kód dá P.O.P. médiu vyniknout na většině pozadí.
Na třetím místě v žebříčku důležitosti správného využívání barev je vhodnost barvy k obsahu naší komunikace (například zelená pro propagaci zdravých produktů atp.). Zde mohou pomoci výzkumy a teorie z oblasti psychologie barev, třeba ty následující.
Červený křik výprodejů, modré bezpečí banky
Každá barva nese určitou kulturně podmíněnou symboliku. Zároveň naše podvědomí tíhne spojovat si určité barvy s konkrétním typem informace. Tady jsou příklady:
Červená: Zrychluje srdeční tep. Vytváří pocit urgence. Často je vidět ve výprodejích.
Žlutá: Evokuje mládí a optimismus. Upoutává pozornost například ve výloze.
Zelená: Pro mozek nejjednodušší barva na zpracování. Používá se v obchodech k navození klidu a relaxace.
Modrá: Vytváří pocit důvěry a bezpečí, proto ji využívají třeba banky.
Oranžová: Agresivní. Zahrnuje prvek call to action – registruj se, prodej nebo kup.
Růžová: Romantická a ženská barva používaná při prodeji produktů pro ženy a dívky.
Černá: Spojená se silou a s elegancí. Využíváme ji v marketingu luxusního zboží.
Fialová: Uklidňuje. Hodí se pro zkrášlující a anti-aging produkty.
Barvy lze dělit i podle toho, na jaký typ zákazníka typicky působí. Červená, oranžová nebo černá mají největší vliv na impulzivní typy, hodí se tedy do fast foodů a outletů. Tmavomodrá a modrozelená naopak zaujme člověka operujícího s určitým rozpočtem.
Obecně platí, že barevná P.O.P. média lépe zákazníka vyruší z jeho rutinního chování a jsou efektivnější než například fádní kovové stojany. Jsou ale i výjimky. Pokud máme prostor nechat vyniknout náš produkt a jeho obal „unese“ takovou zodpovědnost, stačí výsledný dojem nenásilně dotvořit decentní, ale originální P.O.P. aplikací.
Velmi dobře může fungovat i decentní P.O.P. médium, které dotváří atmosféru ve spolupráci se samotnými produkty.
3 Zaklínadla P.O.P. média: figura, pozadí, kontrast
Dominance je v P.O.P. komunikaci klíčové slovo. Jakýkoliv dominantní podnět přitahuje pozornost zákazníka a potlačuje své okolí. P.O.P. médium tedy chceme umístit do prostoru, kde nebude o převahu soupeřit s jinými výraznými prvky. A pak využijeme čehokoliv, co z něj udělá dominantní figuru se silným potenciálem přitahovat pozornost zákazníků v okolí a co rovněž zamezí splynutí s prostředím. Pracovat můžeme s:
originalitou,
velikostí,
tvarem,
barvou,
světlem.
Cílem hry je vytrhnout zákazníka ze stereotypu. Ideálně mu nabídnout něco, co neočekává, překvapit ho.
Použijte zaoblené tvary mezi krabicemi a regály. Posaďte na automat s nápoji králíka Nesquika. Nebo postavte pyramidu na špičku. Hlavně ale překvapujte!
Dialog s mužem z papíru
Evoluce nám v balíčku atavistických sebeobranných mechanismů nadělila nápovědu, v jakém pořadí náš mozek zpracovává podněty z okolí. Nejdříve v novém prostoru registrujeme lidi, pak zvířata, věci, symboly a až nakonec texty. Proto vidíme-li člověka nebo zvíře, stává se pro nás automaticky dominantní figurou a stáhne naši prvotní pozornost. Potřebujeme totiž vyhodnotit, zda se jedná o přátelskou bytost a zda nám od ní nehrozí nějaké nebezpečí. A děláme to i tehdy, když se jedná třeba o vizuál na paletové dekoraci nebo v regálu.
Hlavně jednoduše
Přehlednost, srozumitelnost, jednoduchost. To jsou klíčové atributy, které řídí komunikaci s nakupujícím zákazníkem. Pochopitelnost do dvou vteřin a komunikace pěti elementy či méně zvýší pravděpodobnost zaujetí. Úspěch P.O.P. komunikace spočívá ve znalosti zákazníka, jeho chování a rozhodovacích procesů. Praxe i výzkum nám přinášejí každý den nové poznatky a jejich aplikací můžeme průběžně zlepšovat naši komunikaci se zákazníkem na maximum.
Daniel Jesenský
DAGO, s.r.o.
reagujte na: daniel.jesensky@dago.cz
OZVĚTE SE, POMŮŽEME I VÁM S PODPOROU PRODEJE A BUDOVÁNÍM ZNAČKY