Jedinečné kávové moduly zahajují spolupráci J.J.Darboven se sítí pekáren Martin
Na začátku unikátního projektu byla myšlenka na vybavení pekáren Martin moduly pro sortiment káv, které má v portfoliu společnost J.J.Darboven. Ta nás následně oslovila s prvním zadáním, čímž začal poměrně dlouhý, rozsáhlý a pracný projekt, který vyžadoval aktivní...
Jsme u vzniku rumové novinky Ron de Azur
Pro našeho dlouhodobého klienta STOCK Plzeň-Božkov jsme připravili set POP médií k uvedení panamského rumu s názvem Ron de Azur. Již na první pohled je jasné, že provedení POS materiálů předává zákazníkům mnohem více než jen informaci o výrobku. Láká je na výpravu do...
Slovenský nealko trh obohatí novinka z Rajecké doliny
DAGO ve spolupráci s Kofola a.s. vdechuje na prodejních plochách život novým produktům značky pramenitých vod Rajec. Tradiční slovenské bylinky – sladkokyselý Rakytník, lahodný Měsíček a osvěžující Máta – se spojily s pravým čajem a přináší ještě intenzivnější chuť v...
Nový prémiový ležák Krušovice Bohém vstupuje do obchodů velkolepě
Heineken Česká republika, a.s. přichází na tradičně silný pivní trh s novinkou, a tou je prémiový ležák Krušovice Bohém. Už z jeho názvu je patrné, že řešení prezentace značky na prodejní ploše si žádalo kreativu a odvahu. Přenést do vystavení netradiční nápady,...
Royal Crown Cola láká atmosférou jižanské Ameriky na osvěžení i soutěž
Ve spolupráci se společností Kofola a.s. jsme pro Royal Crown Colu připravili na prodejnách Albert a Globus POS nosiče, které nakupujícím umožní vychutnat si pohodu a klid jižanské Ameriky. Přenést se za oceán je možné nejen díky atraktivnímu a originálnímu vystavení...
Hotpointy Jägermeister fandí hokejovému mistrovství světa
Společnost Mast-Jägermeister CZ s.r.o. nabízí fanouškům ledního hokeje možnost zpříjemnit si čekání na vyvrcholení hokejové sezóny. Oblíbená bylinná lihovina Jägermeister se nově prezentuje na prodejních plochách hypermarketů Albert, a to v rámci unikátních...
Aktivace Coca-Cola je vítězem POP STAR 02/2023
Naše aktivace pro společnost Coca-Cola získala první místo v soutěži POP STAR o nejlepší projekt za měsíc únor. Vystavení, které jsme vytvořili u příležitosti soutěže Coca-Cola o lístky do Disneylandu či na pražský Comic-Con, u odborné poroty zaujalo nejvíce svým...
Vystavení DAGO získala dvě nominace na ceny SHOP! France Awards 2023
V letošním ročníku prestižních SHOP! France Awards (v minulých ročnících označeny jako POPAI Awards Paris) máme hned dvě želízka v ohni. Nominaci získal shop-in-shop Sensodyne Nourish, a to v kategorii Zdraví a léčiva (kartonové POS) a dále vánoční paletové vystavení...
Radegast láká na hořkost i světelné a zvukové efekty. Nová aktivace zasáhne lidské smysly
Již od ledna se mohou zákazníci ve vybraných hypermarketech Albert setkat s novými aktivacemi piva Radegast, které jsme zhotovili ve spolupráci se společností Plzeňský Prazdroj. Pro výrobu setu POS materiálů bylo využito hned několik inovativních prvků tak, aby se...
Hrdinové Marvelu vyzývají k soutěži v in-store kampani Coca-Cola
Spolupráce dvou ikonických značek, jakými jsou Coca-Cola a Marvel, si žádá něco výjimečného. K právě probíhající soutěži o zájezd do Marvel Avengers Campusu v Disneylandu Paris jsme pro Coca-Colu připravili hned několik vystavení pro český a slovenský trh.
Vyvolejte v zákaznících emoce přímo v místě prodeje, vyplatí se to (1. část)
![foto_vyvolejte-v-zakaznic79](https://www.dago.cz/wp-content/uploads/2018/09/foto_vyvolejte-v-zakaznic79-1.jpg)
Toto zjištění prakticky pro zadavatele znamená přechod od vnímání zákazníka jako primárně racionálně uvažující a rozhodující se bytosti, k bytosti ovlivnitelné atmosférou a plynoucím zážitkem, která kromě logických argumentů kupuje pocit a touhu po ztotožnění se. K tvorbě atmosféry v rámci moderní disciplíny zvané „mood management“ využíváme mimo jiné i marketingovou komunikaci v místě prodeje na 3 základních úrovních – od solitérních prvků stimulujících naladění na konkrétní produkty a značky přes pojetí celých sortimentních kategorií až po komplexní „in-store design“.
Zvyky a emoce
Nakupování je řízeno především zvykem. Emoční stimuly jsou pak jedním z nástrojů jejich narušování a přetváření. Zároveň jsou jimi ovlivňovány hlavně impulzní nákupy. Zákazníci jsou zvyklí se při nakupování nějak orientovat, nějak se pohybovat, něco kupovat a od prodejního prostředí včetně komunikace v místě prodeje něco očekávat. Podléhají svým habitualizacím, neboli zvykům (tj. chování v typických situacích typickým způsobem), které popisují třeba sociálních konstruktivisté Berger a Luckmann. Díky tomu unikají nejistotám, ke kterým dochází, pokud musejí definovat každou situaci znovu a znovu, a upravovat vždy nově své chování. S tím souvisí naše nevole například v případech prostorových „remodelingů“ prodejen, ve kterých jsme již zvyklí nakupovat.
Jednou ze základních funkcí in-store komunikace by pak mělo být zvykové jednání využít, narušit nebo přetvářet. Nákupní prostředí i jednotlivá P.O.P. média působí na nakupující zákazníky jako specifické instituce se specifickými rolemi a ovlivňují, jaký produkt nebo značku zákazník vloží do svého košíku spontánně, nebo oproti původnímu plánu.
Obecná marketingová komunikace pracuje s vyvoláváním emocí pozitivních i negativních. Do míst prodeje se ale důrazně doporučuje pracovat až na specifické výjimky s emocemi pozitivními. Nákupní proces, kdy se zákazník nachází na „cizím“ místě, je obklopený cizími lidmi, chce provést nákup rychle a navíc musí platit nesnadno vydělanými penězi, je sám o sobě dosti stresující. Podpořit stres dalšími přidanými stimuly proto není vhodné.
Vyrušit a zaujmout
Emocemi zabarvené sdělení, tzv. „emoční impulz“, dokáže zákazníky vyrušit a zaujmout v rámci jejich rutinního a zvykového jednání. Příkladem takovéhoto impulzu je stojan s opalovacími krémy, který vidíte níže. Značka L’Oréal pomocí stojanu dokázala v průběhu brzkého jara přinést do místa prodeje atmosféru prázdnin a dovolené. V období, kdy třeba ještě pokračuje zima, navodí vizuálním pojetím prodejního stojanu libý pocit pobytu v teple, na pláži nebo u bazénu a takto vyrušený a zaujatý zákazník impulzivně sáhne po produktu, aby se připravil na dovolenou koupí přípravku na opalování a alespoň v duchu se jí přiblížil, byť venku ještě může padat sníh. Takové P.O.P. materiály tedy stimulují libý pocit – pocit radosti.
![](http://i.imgur.com/f6By6Bu.jpg)
Abychom získali kompletní přehled, je třeba zmínit, že vedle emočních impulzů se využívají také impulzy funkční. Ty souvisejí zejména s uspokojením a připomínáním konkrétních funkčních potřeb zákazníků a hodí se spíše pro komunikaci praktických kategorií zboží, se kterými emocionální situace nesouvisí na prvním místě, resp. hlavní motivaci k jejich koupi vyvoláme komunikací nějakých technicko-praktických vlastností nebo výhod. Například u akumulátorů můžeme komunikovat větší výdrž, u potravin zdravé složky, u ústní vody abstraktně symbolizovat její výhody atp.
![](http://i.imgur.com/ogWHMkt.jpg)
Emoce v hlavní roli
Teorie zvaná ESP (emotional selling proposition) říká, že zákazníci hledají silnou zkušenost, aby uspokojili své potřeby a především sebe samotné. Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, je ukazovat pozitivní emoce jiných bytostí v relevantních situacích. Pokud v místě prodeje podporujeme bezproblémové, milé a funkční prostředí, stimulujeme lidskou mysl směrem k pozitivní náladě. Právě z těchto důvodů profesionálové v reklamní branži tak rádi vzbuzují naše emoce pomocí obrazů spokojených lidí, dětí a zvířat. Vyvolávají tím příjemné pocity, jejichž vznik se dá vysvětlit například s pomocí Teorie zrcadlových neuronů Giacoma Rizzolattiho.
Fungování emocí je možné rozdělit do tří úrovní. První je atmosféra, druhou emoční stimul a třetí samotná vyvolaná emoce (často v teoriích nákupního rozhodování označovaná pojmem „naladění“ z anglického termínu mood). Proces mezi těmito třemi úrovněmi je následující: emoční stimuly (vizuály, krásný stojan, atraktivní prostředí) vytvářejí atmosféru, která v zákazníkovi vyvolá určité emoční naladění, jež vytváří podmínky ke koupi konkrétních produktů.
![](http://i.imgur.com/bwOaIXe.jpg)
Celý proces může spustit solitérní prvek podporující prodej konkrétního produktu, značky (viz například zmíněný P.O.P. stojan L’Oréal) nebo jej maloobchodník vytvoří v rámci celé sortimentní kategorie (v hypermarketu dekoruje sekci s víny atmosférizujícím motivem vinného sklepa), případně pracuje s atmosférou prodejny jako celku v rámci komplexního in-store designu.
![](http://i.imgur.com/ZnmWg2V.jpg)
OZVĚTE SE, POMŮŽEME I VÁM S PODPOROU PRODEJE A BUDOVÁNÍM ZNAČKY